Monday, November 18, 2013

(Re?) - Start στον Τουρισμό

Ήρθε επιτέλους η ώρα που ο ασθενής έχει καταλάβει σε μεγάλο ποσοστό μέσα στην Σαμιακή κοινωνία ότι είναι ασθενής...
Ο Τουρισμός μας νοσεί...
Το βασικό μας προϊόν νοσεί. Η Σάμος νοσεί εκεί που ήταν πρωτοπόρος με μεγάλα ποσοστά αφίξεων...Μια άλλη εποχή όταν οι τουριστικοί προορισμοί ήταν λίγοι, όταν το backpacking γοήτευε...
Μετά ανακαλύψαμε τα μπαμπού το χάλια μουσακά και το πόσο μ*****ς είναι οι καμπάκοι...
Η ανθούσα νεολαία που έγινε μαγαζάτορας, σερβιτόρος, υπάλληλος σε τουριστικά γραφεία δεν πήγε με καμία κατάρτιση και μόλις τέλειωνε η σεζόν,..τέλειωνε η σεζόν....
Ώρα για διακοπές 4-5-6 μήνες σε εξοτίκ προορισμούς λαμβάνοντας άσχετα ερεθίσματα με το προϊόν της Σάμου.
Τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους κάπως έτσι τις δεκαετίες 80, 90 μετά το "προ'ίόν" έγινε μη ανταγωνιστικό για πολλούς λόγους.
Δεν είμαι ειδικός, αλλά σε κάποια πράγματα είναι κοινή λογική. Καμία ανάπτυξη του "προϊόντος" καμία συνεργασία σε κοινωνικό, αυτοδιοικητικό επίπεδο και ένα χωροταξικό στο νησί από το 1995 που ουσιαστικά έβαλε φρένο σε οποιαδήποτε σκέψη ξενοδοχειακής ανάπτυξης στα σημεία ενδιαφέροντος, κοντά στην θάλασσα, Πυθαγόρειο, Μεσόκαμπο κ.α.

Η Σάμος έχει την δυνατότητα να αποκτήσει προϊόν, και ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού ζει ή περιμένει να ζήσει από τον τουρισμό.
Έχουμε πολύ δρόμο να καλύψουμε ώστε να φτιάξουμε ένα δυνατό όνομα για την Σάμο, να την κάνουμε γνωστή και θελκτικό προορισμό για κάτι. Για το νησί είναι ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ, και έπρεπε να έχει αρχίσει προχτές.
Και όμως η ανικανότητα στο τομέα αυτό που βλέπουμε από εκλεγμένους ή εγκάθετους είναι πλέον μια τραγική διαπίστωση. Ακόμα ασχολούμαστε πόσα φυλλάδια θα εκτυπώσουμε και σε ποια έκθεση θα πάμε (για διακοπές πρωτίστως)...
Καλά και τα φυλλάδια καλές και οι εκθέσεις αλλά αυτά έπρεπε να είναι ένα μικρό συμπλήρωμα και τίποτε άλλο (ειδικά τα φυλλάδια).
Και το χειρότερο... Καμία σοβαρή προσπάθεια με έναν θεσμικό οργανισμό που θα ασχολείται με τον τουρισμό και θα ανήκουν ΟΛΟΙ. Όχι οργανισμός τουρισμού με 7-8 δημοτικούς συμβούλους που δεν έχουν καμία σχέση με τον τουρισμό και άλλα πολλά ευτράπελα....
Σε αυτή την όλη απογοήτευση, το Σάββατο 16 Νοεμβρίου οι Ενεργοί Πολίτες διοργάνωσαν μια σοβαρή και σημαντική ημερίδα για το προϊόν που έχουμε (ή θα πρέπει να έχουμε..)
Οι ομιλητές ήταν:


H Δρ. Μαριάννα Σιγαλά - Μεταπτυχιακό στο Τουριστικό Μάνατζμεντ (Master in Science Tourism Management)

Ο ΔρΕυάγγελος Χρήστου - με διδακτορικό δίπλωμα στο Τουριστικό Μάρκετινγκ

Ο Βασίλης Καραγιαννόπουλος ειδικός στο ηλεκτρονικό μάρκετινγκ

Στην ημερίδα άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό - (το ακριβές είναι ότι όλοι στην Σάμο ΠΡΕΠΕΙ να ασχολούνται με τον τουρισμό, αυτό είναι το προϊόν μας) - άκουσαν άκρως ενδιαφέροντα πράγματα, που για πολλούς εύχομαι και ελπίζω να λειτουργήσουν σαν αφύπνιση.
Συγκεκριμένα:
Η Κα Σιγάλα με μια πολύ καλή παρουσίαση αναφέρθηκε στο τουριστικό προϊόν και τι κάνουν σε άλλα μέρη του κόσμου για να προσελκύσουν πελάτες. Αναφέρθηκαν εξαιρετικά παραδείγματα προσέλκυσης επισκεπτών με βάση έξυπνες ιδέες, κατασκευή ή αναβίωση μυθολογίας και ιστορίας ενός τόπου - Παραδείγματα που αν είχαν εφαρμοστεί έστω και πολύ λίγα για την Σάμο, η ζωή μας θα ήταν πλέον εντελώς διαφορετική...
Ο Κύριος Καραγιαννόπουλος αναφέρθηκε εμπεριστατωμένα του τι συμβαίνει στο διαδύκτιο, ποιοι ψάχνουν την Σάμο σαν προορισμό, με ποιες λέξεις κλειδιά και του πόσο πίσω είμαστε σε αυτό που είναι αυτονόητο για όλους μας πλέον το διαδίκτυο....
Τραγικό παράδειγμα για γέλια και για κλάματα ότι η Σάμος σαν προορισμός, εν έτει 2013 ΔΕΝ διαθέτη ιστοσελίδα....
Το διαβόητο www.samos.gr είναι ακόμα η σελίδα της περιφέρειας....με υλικό εντελώς άχρηστο για οποιονδήποτε, όχι μόνο για τουρίστα...
Ο κύριος Χρήστου αναφέρθηκε στην ουσία του τουριστικού προϊόντος και με επιχειρήματα απέδειξε ότι πολύ απλά δεν έχουμε τουριστικό προϊόν... Δεν έχουμε ούτε brand name ούτε ...τίποτα... και πως αν δεν αποκτήσουμε δεν μπορούμε και να διαφημίσουμε...
Ωραία παραδείγματα αναφέρθηκαν που δείχνουν πόσο πίσω είμαστε, όπως το μπαλκόνι της Ιουλιέτας στην Βερόνα της Ιταλίας...Μια Ιουλιέτα που από φανταστική ηρωϊδα του Σαίξπηρ, απέκτησε και μπαλκόνι όπου γλυκοφίλαγε τον αναρριχώμενο Ρωμαίο...Το μπαλκόνι όπου γίνεται χαμός για να το φωτογραφήσουν οι τουρίστες.




Εμείς εδώ με τόσο "πραγματικό" υλικό δεν έχουμε κάνει απλά τίποτα...μια εποχή ανοίξαμε ταμειακές και περιμέναμε τα κοροϊδα.. που φυσικά δεν υπάρχουν πια (στην πραγματικότητα ούτε τότε υπήρχαν).
Το πραγματικό υλικό για να προσελύσεις τουρίστες, να φτιάξεις τον "νέο Σαμιακό μύθο", να φέρεις τουρισμό και 12 μήνες τον χρόνο...άφθονο...
Προσέξτε:

Πυθαγόρας, 
Μαθηματικά, 
Αστρονομία, 
Κρασί,
Αρίσταρχος, 
Κούρος,
Βότανα,
Παραλίες, 
Τσαμαδού, 
Γυμνιστές,
Κοκάρι,
Ευπαλίνιο,
Flamingo,
Καταρράκτες,
Πράσινο
Ηραίον,
Βουνά
και πιο παλιά ....night life..

Όλο αυτό το υλικό που τόσες δεκαετίες δεν χρησιμποιήθηκε ποτέ για να κάνει την Σάμο προϊόν....
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι η Κάλυμνος όπου με ...μισό βουνό επένδυσε στον αναρριχητικό τουρισμό και κυριολεκτικά βουλιάζει.
Το τι φταίει στην Σάμο? έχουμε βαρεθεί να το ψάχνουμε. Αυτό που πρέπει να γίνει από δεκετιες ας γίνει τώρα! Δυνατός οργανισμός τουρισμού μακριά από τραγικές πολιτικές επιλογές που θα αφεθεί να λειτουργήσει για ΟΛΟΥΣ δίνοντας την δικαιοδοσία στους ειδικούς. Όχι σε κανέναν έξυπνο που θα κοιτάξει την πάρτη του, αλλά στους ειδικούς του τουρισμού που θα αναλύσουν και θα αναδείξουν το προϊόν Σάμος με γοργούς ρυθμούς. Με αυτό τον τρόπο όταν το νησί πουλάει θα μπει και η πολυπόθητη πρόσβαση από και προς την Σάμο.
Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε όλη ευθύνη σαν κοινωνία, να φτιάξουμε το προφίλ μας και τον τρόπο αντιμετώπισης μας προς τους επισκέπετες. Όπως είπαν και οι ομιλητές, η εμπειρία είναι το ζητούμενο για τον επισκέπτη.
Μέχρι τώρα οι προσπάθειες όσο και καλές να ήταν ήταν αποσπασματικές από φιλότιμους ιδιώτες, όπως την πολύ καλή δουλειά του designbar πριν λίγα χρόνια.


Αυτό φυσικά ούτε φτάνει ούτε είναι το ποθούμενο αλλά μια συλλογική δυνατή δουλειά που θα μεταχειριστεί συνολικά την Σάμο σαν προορισμό.

Εύχομαι και ελπίζω ότι ζούμε μια αλλαγή νοοτροπίας. Πολύ θετικό ότι φαίνεται επιτέλους από Νοέμβριο μήνα κάποιοι να έχουν πάρει κάποια πράγματα πολύ ζεστά.
Θέλει πολύ δουλειά και αφοσίωση.

Το μελανό σημείο για άλλη μια φορά φυσικά ήταν ότι εκλεγμένοι θεσμικοί που έχουν σαν δουλειά τους να ασχολούνται με τον τουρισμό  και γενικότερα το καλό του τόπου αγνόησαν παντελώς την εκδήλωση.
Ο νέος Δήμαρχος Σάμου, περιφερειάρχης κτλ, όποιος και να είναι, πρέπει να δώσει τα πάντα για την Σάμο και τον τουρισμό. Εκεί θα κριθούν πολλά.
Συγχαρητήρια σε αυτούς που ήρθαν δεν θα δώσω... είναι το λιγότερο που μπορούσαν να κάνουν έστω και με πρόωρες αποχωρήσεις που δείχνουν πολλά.


No comments:

Post a Comment